Stránka 1 z 1

Hawker Typhoon

Napsal: 23 lis 2011 17:34
od 2/JG26_Krak
Obrázek

Ked este z vyrobnych liniek v r. 1937 vychadzal Hurricane, RAF uz rozmyslala, ako ho nahradit. Prvy produkcny kus stihacky Supermarine zisiel z liniek az v maji 1938. O novej stihacke vsak premyslal aj dizajnersky tim Sydneyho Camma v Kingston-on-Thames.
Specifikacia F18/37 hladala rychly stroj s impozantnou vyzbrojou. Mal mat tucet gulometov Browning alebo 6x20 mm kanony. Pohon mu mal zabezpecit jeden z dvojice zvazovanych motorov, obidva mali byt 24 valce. Prvy bol Rolls-Royce Vulture (X-forma) a druhy bol Napier Sabre (H-forma) . Sydney Camm zostal pri svojom pragmatizme a zvolil si ponechat obidve pohonne jednotky.
Stroj bol este na rysovacej doske , ked dostal prvu objednavku 500 kusov na Hawker Tornado (Vulture) a 250 kusov na Typhoon (Sabre). Prototyp Tornada, P5219, letel 6. oktobra 1939 ale nebolo to ono. Rolls-Royce sa obetoval pre vynikajuci Merlin a Vulture zostalo 'zadne sedadlo' (medzicasom si Vulture vypracovalo nechvalnu mienku medzi posadkami Avro Manchester).

Prototyp P5219
Obrázek

Bol este len januar 1940 a Camm navrhol dalsi 'super motor' pre svoje lietadlo. Bol to 18 valcovy, dvojradovy Bristol Centaurus. Jeho prvy kus bol Tornado HG641. Jeho dalsi vyvoj viedol priamo k velkolepemu Tempestu II a Sea Fury.
Cesta bola teda jasna. Prototyp P5212 letel prvy krat 24.2.1940 v Langley a pilotom bol Philip Lucas.Produkcia vsak nezacala skor, kym Gloster nemal svoj prvy let 27. maja 1941. Vyvin bol traumaticky. Zlyhanie ramu lietadla a potom problemy s pohonnou jednotkou. Pocas letu odpadavala cela zadna cast trupu. Dvaja testovaci piloti, K G Seth-Smith z Hawkera a P E G Sayer od Glostera sa zabili kvoli problemom s ramom lietadla. Neskor sa ukazalo, ze to mali na svedomi male drziaky na vyskovkach.

Druhy prototyp Tornada. Prvy let 5. decembra 1940
Obrázek

Sabre stale dokazoval svoju tvrdosijnost a nutene pristavanie sa stalo beznym ukoncenim letu. Napier tvrdo pracoval na nedostatkoch lietadla a chyby boli odstranene.
Najprv sa kokpitove vstupne dvere urobene ako na aute ukazali ako plus, ale nepomohlo to konstrukcnej celistvosti. Pociatocny pevny aerodynamicky kryt za kabinou daval pilotovi obmedzeny vyhlad a neskorsia nahrada za plexisklo tiez nebolo dobrym riesenim. Plne zasuvna 'bublina' sa ukazala ako obrovske zlepsenie.
Prve kusy dostala 56. perut so sidlom v Duxforde v septembri 1941. Dalsimi v poradi boli 266. a 609. (West Riding) perut v januari resp. v maji 1942. Poziadavka na silnu vyzbroj znamenala, ze toto lietadlo s velkym, hrubym kridlom sa nemalo stat vyskovym strojom. Bolo vsak idealne na nicenie pozemnych cielov. Vychadzajuc zo specifikacie F18/37 vznikli tak dve varianty Typhoona. Gulometova verzia Mk.Ia s 12 hlavnami a druha 4-kanonova verzia Mk.Ib. Sest kanonov bolo uz fakt vela. Kanonova verzia rychlo vytlacila Mk.Ia. Koncom roka 1942 sa zacali na pevne podvesy vesat aj 113 kg bomby (250lb). Neskor v 1944 sa 'Bomphoonom' vesali 1000 librovky na kazde kridlo.
V juni 1943 bola sformovana 2. Takticka letecka armada a Typhoon bol idealny stroj na plnenie jej uloh. 181. perut predviedla ako prva utok na zeleznice so 60 librovymi raketami. Perute Typhoonov vyckavali ako taxiky na stanovisti a svojou intenzivnou, znicujucou palbou velmi pomohli postupujucim spojeneckym jednotkam.
Posledny kus zisiel z vyrobnej linky Glostera v Hucclecote v novembri 1945 ako SW772. Vyrobilo sa 3 330 kusov, pricom Hawker vyrobil iba par strojov. Dnesneho dna sa dockal iba jeden kompletny stroj MN235, ktory sa nachadza v muzeu RAF.
MN235
Obrázek
Bola to smrtiaca zbran pre lietadla Luftwaffe. Pri maximalnej rychlosti 663 km/h bol Typhoon doslova katom Fw 190 a tiez skvelym nastrojom na nicenie rakiet V-1.

Sampion v niceni pozemnych cielov
V roku 1944 ustupujuce nemecke jednotky so strachom obracali svoj zrak k oblohe, na ktorej si Hawker Typhoon stihol vypracovat svoj respekt. Ako smrtiaci stihaci bombarder, jeho piloti predvadzali vysoko rychlostne utoky pocas a po vylodeni v Normandii. Ulohu mal jednoznacne vytycenu. Drzat hlavy nemeckych vojakov pri zemi a nicit techniku v znamej Falaiskej medzere a bezpochyby svoju ucinnost dal najavo.
Jeho americka protistrana Republic P-47 Thunderbolt bol sice uspesnejsi ako stihac, presnejsie ako doprovod, ale svoju skutocnu silnu stranku prejavil 'Jug' ako nicitel pozemnych cielov. Vykonaval presne bombove nalety a zdrvujuce raketove utoky.v malych vyskach.
Pre zmenu Luftwaffe mala v zaciatkoch svojej 'Bleskovej vojny' jasno v tom, ake lietadlo bude jej klucovym v utocnej kampani. Ju 87 Stuka vsak uz v roku 1944 bola pozadu a Nemecko zamenilo tento strmhlavy bombarder za rychlejsi, obratnejsi Focke-Wulf Fw 190. V tejto ulohe sa asi najviac osvedcila verzia F-8. Aj ako stihac, aj ako bombarder. Medzi inymi vylepseniami mal aj novy kryt kabiny, co pilotovi umoznovalo lepsi vyhlad.
Medzicasom Rusi pouzivali Il-2 Sturma s velkolepym efektom na vychodnej fronte, japonsky Val D3A bol uvedeny v rovnakej dobe. Potopil najviac spojeneckej tonaze spomedzi vsetkych lietadiel Osy. Vela dalsich lietadiel bolo adaptovanych na nosenie bomb a k utokom na pozemne ciele. Spitfire, Bf 109 alebp P-51 Mustang boli prisposene na nosenie malych bomb, to vsak bola ich druhorada uloha.

Pre porovnanie:
Hawker Typhoon
Vyrobenych: okolo 3 330 kusov. Prevazne Glosterom vo fabrike v Hucclecote.
Prvy let: Prototyp P5212 letel prvy krat 24. februara 1940
Pohonna jednotka: Napier Sabre IIB, 2 200hp (1 640kW)
Rozmery: rozpetie kridel 12.67m, dlzka 9.48m, vyska 4.69m, plocha kridel 29.6m stvorc.
Vaha: prazdny 4 010 kg, nalozeny 6 341 kg
Vykon: max rychlost 663 km/h v 5 486m, stupanie 914 m/min, dostup 9 692 m, dolet 1 577 km s pridavnou nadrzou alebo 981 km bez.
Vyzbroj: styri 20mm kanony v kridlach, moznost zavesenia dvoch 500lb (227 kg) bomb alebo dvoch 1000lb bomb alebo osmych rakiet pod kridla
Posadka: 1

Republic P-47 Thunderbolt
Vyrobenych: 15 683 kusov, asi 13 000 z toho verzia D, vacsinou vyrobenych vo Farmingdale, Long Island, New York a Curtiss-Wrightom v Buffale a v Evansville, Indiana
Prvy let: prototyp XP-47B prvy let 6. maja 1941. Pilot L L Brabham
Pohonna jednotka: Pratt & Whitney R-2800, 2 535 hp (1 890kW)
Rozmery: rozpetie kridel 12.42m, dlzka 11m, vyska 4.5m, plocha kridel 27.87m stvorc.
Vaha: prazdny 4 536kg, nalozeny 7 937.8kg
Vykon: max rychlost 697km/h v 9 145m, stupanie 950 m/min, dostup 13.1 km, dolet 1 290 km
Vyzbroj: osem 0.5in gulometov Browning, bombovy naklad az do 1 134 kg, tiez mohol niest desat 5in rakiet
Posadka: 1

Focke-Wulf Fw 190F-8
Vyrobenych: najmenej 3 400 kusov tejto verzie, celkovo okolo 20 000 kusov Fw, z nich 6 634 ako stihaci bombarder
Prvy let: prototyp prvy let 1. juna 1939
Pohonna jednotka: BMW 801D-2, 14 valec, 1 700hp (1 268kW)
Rozmery: rozpetie kridel 10.5m, dlzka 8.96m, vyska 3.69m, plocha kridel 18.3m stvorc.
Vaha: prazdny 3 325kg, nalozeny 4 919kg
Vykon: max rychlost 634km/h v 5 500m, stupanie 643m/min, dostup 10.6km, bezny dolet 750km
Vyzbroj: dva 13mm gulomety v nose, dva 20mm kanony v kridlach. Naklad az do 500kg bomb alebo rakiet pod kridlami a trupom
Posadka: 1

Par zaujimavosti:
-264 lietadiel znicil Typhoon vo vzduchu
-380 Typhoonov bolo znicenych v roku 1943, vacsina flakom
-'Bombphoon' bola prezyvka pre verziu nesucu bomby
-pocas Dna-D operovalo 26 peruti Typhoonov
-pri priprave k vylodeniu nicili hlavne radarove stanice
-3. maja 1945 potopili 3 vojenske lode
-predpoklada sa , ze 3 Typhoony boli ukoristene Nemcami
-rakety boli montovane pod kridla prvy krat v juni 1943
-v 1943. bolo 5 Typhoonov vyrobenych ako verzia pre tropicke podnebie
-boli casto zamienane za nemecky Fw190
-piloti skorsich strojov museli nosit kyslikove masky kvoli vyfukovym splodinam
-prvy raketovy utok vykonala 181. perut
-zopar 'recon' strojov verzie FR.IB sa dostalo do sluzby v july 1944
-181. perut ako prva lietala Typhoon ako stihaci bombarder

Salva rakiet vypalenych z Typhoona
Obrázek

Nakladanie rakiet RP-3 so 60lb vybusnou hlavicou. Jun 1944
Obrázek

Testy Typhoona
http://www.youtube.com/watch?v=6o96EhXT ... out#t=112s

Prebrate z mesacnika Flypast maj 2011